על משפט ועל צדק שבת זו שלפני תשעה באב מפטירים בישעיהו פרק א, בו הוא מזכיר את חטאי העם ומנהיגיו וקורא לתיקון חברתי . הנביא מזכיר בעיקר את העבירות שבין אדם לחברו והעוולות במשפט. בין הסיבות לחורבן בית ראשון היו עיוותי משפט ועינויי דין. ולכן התיקון יהיה בתיקון מערכת המשפט. בסיום הנבואה ישנה נחמה והבטחה לעם: "ואשיבה שופטיך כבראשונה.... ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה". גם בפרשת השבוע מתייחס משה רבנו למעמדם ותפקידם וחובתם של השופטים: טו וָאֶקַּח אֶת-רָאשֵׁי שִׁבְטֵיכֶם, אֲנָשִׁים חֲכָמִים וִידֻעִים, ...., לְשִׁבְטֵיכֶם. טז וָאֲצַוֶּה, אֶת-שֹׁפְטֵיכֶם, בָּעֵת הַהִוא, לֵאמֹר: שָׁמֹעַ בֵּין-אֲחֵיכֶם וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק, בֵּין-אִישׁ וּבֵין-אָחִיו וּבֵין גֵּרוֹ. יז לֹא-תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט, כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן--לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי-אִישׁ, כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא; וְהַדָּבָר אֲשֶׁר יִקְשֶׁה מִכֶּם, תַּקְרִבוּן אֵלַי . חז"ל לומדים משורות אלו כללים חשובים במינוי ובתפקוד השופטים. ראשית ,זו מצווה לשפוט ולכן אין השופט רשאי להתחמק מלפסוק .. על הציבור לקבל את פסק דינם ולכן על הציבור למנות אנשים חכמים ונבונים.המבינים דבר מתוך דבר. כל שופט צריך לדאוג לצדק וגם לשלום בין הצדדים. עליהם לפסוק רק אחרי ששמעו את שני הצדדים. המשפט חייב להיות שקוף ושווה ללא הבדל במעמד הנשפטים. גדולים וקטנים אזרחים וגרים כולם שווים בפני החוק. בפרשת "שלח לך" בחומש במדבר בקשר לקורבנות מזכיר משה אותו רעיון במילים שונות: הַקָּהָל, חֻקָּה אַחַת לָכֶם וְלַגֵּר הַגָּר: חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם, כָּכֶם כַּגֵּר יִהְיֶה לִפְנֵי יְהוָה. טז תּוֹרָה אַחַת וּמִשְׁפָּט אֶחָד, יִהְיֶה לָכֶם, וְלַגֵּר, הַגָּר אִתְּכֶם. {פ} מדוע מודגש נושא מעמדו של הגר במיוחד? מה עוד לומדים מהשוואה זו? ראשית -בניגוד למה שחושבים היום- תהליך קבלתו של הגר לתוך הקהילה הוא מעין משפט ולכן פוסק רבי יוחנן במסכת יבמות: "גר צריך שלושה דיינים . מאי טעמא? כי כתוב "משפט". ומוסיף רבי יהודה: "גר שנתגייר בבית דין-הרי זה גר. בינו לבין עצמו-אינו גר". אי אפשר רק לרצות להיות אזרח או מועמד לאזרחות ללא תהליך גיור בבית דין. נכון שיש רבים וטובים הדואגים לזכויותיהם של המיעוטים השונים והפועלים הזרים וטוב שעושים זאת. יחד עם זאת יש לזכור שיש להם גם חובות בסיסיות להתקבל. המשפט והצדק והשלום הולכים יד ביד ולא יושג האחד ללא השני. שבת שלום חיים דברת-מודיעין.